پول می تواند سبب وابستگی شود

تحقیقات جدید نشان می دهد مشاهده پول می تواند به صورت ناخودآگاه سبب تغییر رفتار انسانها شود. گروهی از محققان دانشگاه مینه سوتا در آمریکا در مطالعه ای جدید جمعی از دانشجویان داوطلب را به دو دسته تقسیم کرده و آنها را در مواجهه با ۹آزمایش و معما قرار دادند با این تفاوت که برای گروه اول در خلال این آزمایشها مقادیری پول به نمایش درمی آمد اما گروه دوم همان آزمایشها را بدون مواجهه با پول انجام دادند.
نتایج این مطالعه نشان داد دو گروه یاد شده عملکردهای متفاوتی داشتند و این امر حاکی از آن است که حتی مشاهده پول می تواند بر رفتار انسان در شرایط مختلف تاثیر بگذارد.به گفته کتلین ووسدستیار پروفسور بازاریابی در دانشگاه «مینه سوتا» و سرپرست این مطالعه، مشاهده پول می تواند روی افراد تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد.
وی افزود قرار گرفتن در معرض پول سبب بروز حس کفایت و عدم نیاز به دیگران در انسان می شود و می تواند میزان اجتماعی بودن را در انسانها کاهش دهد. «ووس» عنوان کرد: اجداد قدیمی انسانها احتمالا برای انجام کارها و رسیدن به اهداف خود مثلا ساختن پناهگاه و یا شکار نیاز به همکاری دیگران داشته اند اما در ابتدا معامله کالا به کالا و در نهایت پول در میان مردم رایج شد به طوری که انسانها می توانستند بدون نیاز به کمک مستقیم دیگران و تنها با برخورداری از پول کارهای خود را انجام بدهند که این امر احتمالا میزان اجتماعی بودن انسان را نیز کاهش داده است.
در یکی از این آزمایشها دانشجویان داوطلب به دو گروه تقسیم شدند و از آنها خواسته شده با یکسری کلمات پراکنده جمله سازی کنند. بررسی این جمله هانشان داد جمله های ساخته شده توسط افرادی که در هنگام آزمایش پول مشاهده کرده اند، به صورت ناخوداگاه به میزان بیشتری با مسائل مادی و پول ارتباط دارد.در آزمایشی دیگر دانشجویان به حل یک معما مشغول شدند و آن دسته از دانشجویان که در موقعیتی نشسته بودند که می توانستند مقداری پول مشاهده کنند به طور میانگین پس از ۵‎/۱دقیقه برای حل معما تقاضای کمک کردند اما دانشجویان دیگر که پولی نمی دیدند به طور میانگین پس از ۳دقیقه درخواست کمک کردند.به گفته محققان، حتی مشاهده جزئی پول نیز می تواند در نوع رفتار و اهداف فرد تاثیر بگذارد و به صورت ناخوداگاه سبب کاهش حس وابستگی فرد به سایرین شود.
نظرات 5 + ارسال نظر
یاسمین ( حرفهای یه دختر غمگین شنبه 17 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 07:31 ب.ظ http://rue.blogsky.com

افسوس اینروزها با پول همه چی فرق میکنه...میشه باهاش همه چیو خرید حتی عشق .....

الناز شنبه 17 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:42 ب.ظ http://taninebiseda.blogsky.com

شاد باش
به عنوان یک نمونه ملموس یکی از بزرگترین دلائل وابستگی زنان به مردان یا به بیانی دیگر تحت سلطه بودن زنان همین وابستگی اقتصادی است .تحقیقات نشان می دهد که زندگی زناشویی باید بعد از استقلال مالی طرفین شکل گیرد در این صورت است که نسبتا میتوان یکی از صدها چهره واقعی طرفین را ارزیابی کرد.
بدرود

مهشید دوشنبه 19 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 04:00 ب.ظ http://3133483133.blogfa.com

بله با این مطلبت موافق بودم و همینطور نظر الناز جان
با وجود پول نیاز و وابستگی کم میشه ولی باید توجه داشت که ماندگاری کمی داره
و انسان یک موجود اجتماعیه
و نمی تونه همیشه مستقل عمل کنه و نیازشو از دیگران قطع کنه

آرش دوشنبه 19 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 06:16 ب.ظ http://www.setarehbaran.blogsky.com

پوووول چه کارها که نمی کنه
ممنون از این اطلاعات جالبی که دادی

someone سه‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:41 ب.ظ http://yaveh-gooyan.blogsky.com

بعد از مدت ها بلاخره به روز شد وبلاگم .
خوشحال می شم سری بزنی ..
منتظرم

سحر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد