تعارف

شما تا چه اندازه اهل تعارف هستید؟یا اصلا اهل تعارف نیستید و به قول معروف رسمی هستید؟
یکی از شاخصه های مردم ایران تعارف است تعارفاتی از قبیل:بفرمایید جلوی درب بد است،شام یا ناهار در خدمت باشیم
وقتی به منزل دوستان یا اقوامتان می روید حتما از این قبیل تعارفات دیده اید که به شما اصرار می کنند که مثلا شام یا ناهار در خدمت باشیم یا میوه و شیرینی بفرمایید و اگر شما هم عذر خواهی کنید و تعارفشان را رد کنید ناراحت می شوند
البته با تعارف کردن مخالف نیستم تعارف کردن نشان دهنده مهمان نوازی است اما تعارف بیش از حد و اندازه هم صحیح نیست و مهمان برای این که میزبانش ناراحت نشود مجبور می شود اصرار او را بپذیرد با وجود این که می داند ممکن است برایش موجب ضرر و زیان شود. حال نمونه ای از اتفاقاتی که برای یکی از دوستانم در همین زمینه رخ داده است را بیان می کنم:یکی از دوستانم به خانه یکی از اقوام نزدیکش می رود و پزشک او را از خوردن مواد قندی برای مدتی منع کرده بود و هر چه قدر می گوید که نمی توانم شیرینی بخورم منع پزشکی دارم ولی باز هم به او اصرار می کنند که حتما شیرینی بخورد و او مجبور می شود اصرار آنها را بپذیرد .
پس تعارف کردن به جای خود رسمی بودن به جای خود.
نظرات 4 + ارسال نظر
نگار سه‌شنبه 30 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 02:18 ب.ظ http://goldenlove.mihanblog.com/

سلام
ممنون که اومدی
منتظرت هستم

آرش سه‌شنبه 30 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 04:46 ب.ظ http://www.setarehbaran.blogsky.com

وای وای اصلا حرفشم نزن از تعارف متنفرم
یه بارم من رفته بودم مهمونی اونم از اون رسمیاش خانوم اینقدر واسه ما غذا کشیدن که من داشتم می مردم دیگه به زور نوشابه می خوردم همشم می گفتن داری تعارف می کنی خجالت می کشی تا من میومدم ذوق کنم که داره تموم میشه دوباره می دیدی یه کفگیر رو هوا داره میاد خلاصه اون شب مردم و زنده شدم.

آیدا سه‌شنبه 30 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:43 ب.ظ http://www.taraneyegandom.blogsky.com

سلام...
خوب اینم یکی از اون عادت های بد ماست که باید ترک بشه ولی خوب حتما شنیدی که میگن ترک عادت موجب مرض است...
پس همه با هم سعی می کنیم کمترش کنیم...
حالا بی تعارف بگو غیر از پیچیدگی و ابهام دیگه چی داشت؟!

مهشید چهارشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 04:47 ب.ظ http://3133483133.blogfa.com

اگه جایی برم و برای غذا خوردن بهم تعارف کنن اصلاْ کم نمیارم چون شکموام.
ولی در کل تعارف بیش از حد و نمی پسندم چون باعث میشه آدم معذب باشه و دیگه احساس راحتی نکنه و منم یه اخلاق بدی دارم و قتی احساس راحتی نکنم دیگه خیلی کم میرم جایی(این از من گفته باشم اگه اومدم خونتون زیاد تعارف نکنید خودم به اندازه کافی پرو هستم و خجالتی هم نیستم).

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد